Auto en rijbewijs

Ik heb een Peugeot 2008 van juli 2016. Voor de auto en het rijbewijs moest ik een aantal stappen ondernemen. Dat wilde ik zo snel mogelijk doen omdat het anders geld zou kosten. Zo lang ik zou rijden met een Nederlands kenteken was ik ook verplicht de wegenbelasting van Nederland te betalen en een duurdere autoverzekering. Bovendien kon ik BPM terugkrijgen als ik tijdig alle zaken zou hebben geregeld.

Ik  had van tevoren informatie gevraagd aan de Peugeot Dealer in Spanje en ze legden mij uit dat het belangrijkste papier een Europees Certificaat was van de auto. Peugeot Nederland moest dat leveren en daardoor toestemming geven voor export. Hierover heb ik maanden contact gehad in Nederland met Peugeot. In eerste instantie gaven ze mij een verkeerde versie. Ik had het gescand en ter controle doorgestuurd naar de Peugeot Dealer in Spanje en zij constateerden dit gelukkig op tijd. 

De eerste dag van mijn verblijf hier in Spanje ben ik daarom direct naar de Peugeot Dealer gegaan. Gelukkig zit de Dealer heel dicht bij. Zij hebben een afspraak gemaakt met ITV te Benidorm, waar de keuring gedaan wordt. Het maakt niet uit of je een nieuwe wagen hebt, de auto moet eerst gekeurd worden voordat je in aanmerking komt voor een Spaans kenteken. Kosten ongeveer €100,00. Een week later werd mijn auto gekeurd. Het certificaat, rijbewijs, NIE-nummer en paspoort tonen en het kentekenbewijs achterlaten. Dat veroorzaakte wel wat stress, omdat het baliepersoneel alleen Spaanstalig was en ik geen Gestor had meegenomen. UiIteindelijk kreeg ik een nummer en kon ik mijn auto laten keuren. 

IMG 2915Zowaar goedgekeurd en ik kreeg een document en sticker mee zodat ik zonder kentekenbewijs kon blijven rijden. Een week later terug om mijn papieren voor het Spaanse kenteken te halen. Maar ik had pech. Zij hadden niets geregeld omdat er een papier ontbrak. Ik moest nog de papieren versie van kenteken deel 2 afgeven. Die had ik niet. Bellen naar Peugeot Dealer in Nederland en zij legden uit dat bij de nieuwere auto's geen papieren versie meer bestaat van kenteken deel 2. Naar de RDW gebeld en zij melden dat het om een communicatiestoring gaat tussen Nederland en Spanje. Dit allemaal uitgelegd in Benidorm, een Engelssprekend iemand werd er bij gehaald en ik moest wachten. Na een kwartier kwamen zij terug en meldden dat ik bij uitzondering over een week mocht terugkomen voor de papieren. Dat is gelukkig gebeurd.

Naar de Peugeot Dealer en de papieren voor aanvraag Spaans kenteken getoond. Zij gaven het adres op van een Gestor die dat altijd voor hen regelt. Het bedrijf heet "Vives Consultoris" en was gelukkig in Calpe. Mijn papieren afgegeven en betaling verricht. Veel papieren ondertekend (Daar zijn ze hier gek op, handtekeningen en stempels). Kosten ongeveer €400,00, geen gering bedrag. Agencia Tributaria (Spaanse Rijksdienst voor wegverkeer), de wegenbelasting en provisie wordt hiervan betaald. De papieren moeten naar Agencia Tributaria. Het zou 2 weken duren en dan krijgen ze het kenteken. Na 2 weken terug en er was een probleem. Zij misten nog een papier??? De papieren versie van kenteken deel 2. Uitgelegd en Agencia Tributaria zou contact opnemen met Rijksdienst wegverkeer in Nederland. De mensen van Vives Consultoris begrepen er niets van. Dit probleem kwam alleen bij Nederlandse auto's voor. Na weer een week kreeg ik bericht. Mijn kenteken was gearriveerd.  

Daarop naar de Peugeot Dealer gegaan en mijn kenteken laten monteren. Direct ook gebeld naar Annemieke Rood Verzekeringen (Spaanse Verzekeringsmaatschappij voor Nederlanders) en de Spaanse autoverzekering geregeld. Daarop contact opgenomen met de verzekering in Nederland en deze verzekering beëindigd. Nog geld teruggekregen van hetgeen ik te veel betaald had.

Dan contact opnemen met de belastingdienst in Nederland om teruggave BPM aan te vragen. Zij zijn afhankelijk van het uitschrijven van mijn oude kenteken. Dat wilde ik per mail doen via RDW, maar dat werd niet aanvaard. Moest per post met voldoende bewijzen dat ik overgestapt was op een Spaans kenteken en ook hier geregistreerd was. Alle papieren die ik ontvangen had dus scannen en het is gelukt door het met begeleidend schrijven via de mail naar mijn broer te zenden en van daaruit per post naar de RDW. 

Daarna het formulier invullen voor de BPM en ook op dezelfde manier via mail en post naar de Belastingdienst Nederland verzonden. Na ongeveer 2 maanden was het in orde en kreeg ik zowaar de BPM terug. Ging om een aardig bedrag. Was goed dus dat ik het geregeld had, want afgezien van dit voordeel is de verzekering ongeveer 50% van hetgeen je in Nederland betaalt en de wegenbelasting is per jaar 10% van wat je in Nederland betaalt. Dus na maanden van regelen en stress was het eindresultaat bevredigend.

Dan nog mijn rijbewijs. Ik had advies gekregen mijn rijbewijs in ieder geval te laten omzetten naar een Spaans rijbewijs. Als Resident wordt het een heel gedoe wanneer je je rijbewijs kwijt raakt en het schijnt ook officieel verplicht te zijn dit binnen 2 jaar geregeld te hebben. Voor Edith hebben wij het nog in de wacht gezet en voor mij is een nieuw rijbewijs aangevraagd. Daarvoor moet je een keuring ondergaan en verder kan je het regelen via een Gestor. Kosten van de keuring €50,00 en kosten Gestor gemiddeld €150,00. Een speciale pasfoto laten maken in een klein formaat en diverse documenten weer invullen en ondertekenen. Het is vooral een kwestie van tijd. Het duurt wel 2 maanden en intussen rij je met een kopie van je oude rijbewijs rond. Na de 2 maanden heb ik mijn nieuwe Spaanse rijbewijs ontvangen. Voordeel is dat daar ook het NIE-nummer opstaat en dus ook gebruikt kan woden als officieel registratiedocument.   

Niet zonder slag of stoot, maar het is geregeld. 

 

Aad en Edith van Hagen
Avenida Masnou 26, esc. 1-4a
03710 Calpe, Alicante, Spanje

Mobiel: 0034 602 291 775
e-mail: